«  Novinky  |  Diskografie  |  Biografie  |  Historie  |  Galerie  |  Časová osa  |  Texty  |  Vybavení  |  Video  |  Ke stažení  |  Kontakt  »

Jimmy Page

Jimmy Page se narodil roku 1944 v Hestonu v Middlesexu, ale znacnou cast mladi stravil ve Felthamu, londynskem predmesti lezicim tak blizko letsite Heathrow, ze citil, jak pristavaji letadla. Az do dvanacti let zabijel cas rybarenim a sbiranim znamek; pak ale slysel Elvisovu pisen "Baby, Let's Play House" a jeho zivot se od zakladu zmenil. Jimmyho nezaujal pouze Elvisuv nezamenitelny hlas; to nastroje, ktere znely zpevakovi za zady - elektricka kytara, akusticka kytara, mlaskava basa - ho nutily hrat desku znovu a znovu az do omrzeni, dokud ji jehlou skoro neprodrel.
    S hlavou plnou Elvise si Jimmy poridil spanelku s kovovymi strunami a zkousel hrat, co slysel. Neni divu, ze prvni pokusy znely spis nakraple, ale to nevadilo. Ze dne na den v tom byl az po usi. Nedokazal odlozit kytaru, ani kdyz chtel.
   
Ve skole Jimmy vynikal v behu pres prekazky, ale hudba brzy zastinila vsechno ostatni. Pozadal kamarada, se kterym chodil do skoly, aby ho naucil par akordu. V mistnim obchode s hudebninami si koupil prirucku pro samouky Play in a Day. Prohlizel zadni strany obalu desek a hledal jmena znamych kytaristu - Scottyho Moorea, ktery hral na Elvisovych deskach, Jamese Burtina, jez vystupoval s Ricky Nelsonem, a Cliffa Gallupa, doprovazejiciho Gene Vincenta. Postupne si uvedomoval, ze ma rad spise hrace na jednotlive nastroje, nez solove zpevaky.
    Jimmyho otec byl prumyslovy personalni manazer a synovy hudebni vlohy zacal podporovat temer mimovolne. Krome hudby se Jimmy vazne zajimal o vytvarne umeni, ktere Page starsi povazoval za jeste horsi slepou ulicku. A tak kdyz chlapec vysel ze skoly a na tancovacce v Epsomu si ho vsiml zpevak Neil Christian a nabidlu mu, aby nastoupil k jeho skupine Neil Christian and the Crusaders, Jimmyho tatinek si jen trochu bolestne povzdechl. Vzdy zdvorily Christian totiz dokonce prisel pozadat o dovoleni Jimmyho rodice. "Dam na vaseho chlapce pozor", slibil.
    Crusaders meli smulu v tom, ze se nikdy nedokazalinaladit na stejnou vlnu se svym obecenstvem. I kdyz si postupne ziskali priznivce, hrali radeji stare pisnicky Bo Diddleye, Chucka Berryho a Gene Vincenta, zatimco lide chteli slyset TOP 10.
Jeste horsi bylo, ze Crusaders jezdili ve stare rozpadajici se doodavce, na ktere bylo mensi spolehnuti nez na chovanece psychiatricke lecebny. Pres svuj talen tak byli od sameho pocatku odsouzeni stat se novymi Bill Haley and His Comets.
    Jejich nadani nicmene nezustalo bez povsimnuti. Jeff Beck, ktereho seznamila s Jimmym sestra, jednou Crusaders videl zive a pohled na Pageyho na podiu ho vydesil. Ta kytara, rekl pozdeji pratelum, byla skoro vetsi nez ten "kluk kost a kuze, ze kteryho trcely ruce a nohy jak paratka."
    Jimmy se uz tehdy zvlastne oblekal a svymi kytarovymi figurami a melodickym frazovanim nekdy zpusobil, ze Neil Christian temer prestal uprostred pisne zpivat a prenecal svemu mladickemu kytaristovi stred podia.
    U Crusaders Jimmy vydelaval asi dvacet liber tydne, ale vystoupeni nasledujici v rychlem sledu za sebou si nakonec vybrala dan od jeho zdravi. Na stredni skole sice mozna byl prvotridni atlet, ale fyzicke naroky nepretrziteho vystupovani jeho telo nezvladlo. Z vycerpani si uhnal chronicky kasel, e ktereho se vyklubala tezka infekcni mononukleoza.
    Jednou vecer Jimmy skolaboval pred klubem v Sheffieldu. Doktori ho jeste tehoz vecera vysetrili, druhy den znovu a nabidli mu jednoduche, ale nekompromisni reseni: "Zvolnit." Vycerpany a zeslably Jimmy nemel naladu zahravat si se zdravim. Od Crusaders odesel.
    Behem rekonvalescence zacal navstevovat umeleckou skolu v Suttonu, ale jakkoli mel rad stece a malirsky stojan, samy o sobe mu ke stesti nestacily.
Nebyl schopen se muziky uplne vzdat a kytaru braval do ruky dal. Nekdy ale uvazoval, ze ozeli vycerpavajici a unavne hrani ve prospech malirske kariery, zdanlive vystavujici cloveka v mensi mire stresovym situacim. "Mozna je mi souzeno vytvarne umeni," meditoval obcas, "a hudbu bych si mel nechat jako konicka." Netrvalo vsak dlouho a zacal navstevovat kluby ve West Edenu jako Marquee a Crawdaddy, kde jamoval s kymkoli, kdo byl ochoten si s nim zahrat.
    Stejne jako John Paul, i Jimmy se zapojil do studiove prace a zustal u ni sest let, behem nichz definitivne odlozil stetec a paletu - bezesporu pro dobro veci. Temer ze dne na den byl zavalen nabidkami k nahravani, nejen proto, ze lepsi kytarista by se tezko nasel, ale take pro svoji spolehlivost. Umel zahrat jakykoli zanr, od rocku pres blues az po jazz. Zpocatku ho to vazne bavilo a nekdy citil posvatno uctu k umelcum, ktere mel doprovazet, at uz to byli Rolling Stones, Herman's Hermits nebo Kinks. Hral na Donovanove "Hurdy Gurdy Man" a v "I Can't Explain" od Who. Jednou si ho take najali na nahravani jakesi hudebni kulisy ci podobneho skvaru a obcas dokonce delal hudebni doprovod k reklamam.
    Jimmy nemel formalni hudebni vzdelani, a tak se zpocatku trochu obaval, zda se mu bude ve studiu darit. Nikdo necitil hudbu lepe nez on, ale casto si ho vzali, aby hral podle predstav nekoho jineho, nikoli svych vlastnich. Coz znamenalo hrat tak po taktu z listu.
    Chvili trvalo, nez se naucil noty, a take si prozil par straslive tezkych chvilek, kdyz byl nekdy nejisty a delal trapne chyby. Casto rikaval, ze kdyz zacinal, pripominalo mu notvy zapis hejno vran na telegrafnich dratech. Pres to vsechno si skoro okamzite ve studiu velmi slusne vydelaval.
    Neni nijak prekvapive, ze se Jimmyho zrucnosti nekteri muzikanti, se kterymi mel pracovat, tak trochu bali.
Producent Shel Talmy mu jednou rekl: "Kinks nahravaji nove album, bude se jmenovat You Really Got Me. Rad bych, abys nato dohledl."
    Shel vysvetloval, ze Jimmy bude se svym talentem pri nahravacich frekvencich frekvencich neocenitelnym prinosem - ale kapela si tim tak jista nebyla. "K cemu ho potrebujeme?" ptal se pry nastvane Peter Quaife. "Dave Davies na kytaru zahraje presne to, co potrebujeme. To je proste smesny, Shele!"
    Shel se stahnul a pockal, az zlost a obavy vyprchaji. Kdyz se atmosfera uklidnila, Jimmyho proste privedl. Kinks zmenili nazor natotata. Stacilo, ze slyseli Jimmyho hratm a nikdo uz se s Shelem dal neprel.
    Jak plynuly roky a jedno nahravani stridalo druhe, zacal se Jimmy nudit a pocitoval urcitou prazdnotu. Stezoval si pratelum, ze ho prace ve studiu pripravuje o tvurci schopnosti. "Prijdes, reknou ti, co mas hrat, anejradeji jsou, kdyz vubec neimprovizujes," rikal. "Je to vsechno strasne mechanicky."
    Nekdy v te dobe, kdyz byl Jimmy obvzlast otraveny, potka manazera Rolling Stones Andrewa Oldmhama, ktery mu prozradil, ze zakladaji novou nahravaci spolecnost. "Moc by ses nam hodil, JImmy," rekl mu Oldham. "Nejen k nahravani, ale tky jako producent."
    Znelo to jako nova prilezitost rozsirit si hudebni obzory. Jimmy po ni skocil a stal se domovskym producentem nove znacky Immediate Records, kde tocil s Johnem Mayallem a Nico. Znovu ziskal chut do prace, kterou uz zoufale potreboval.
    Tehdy narazil na Erika Claptona - a to doslova, na chodbe studia. V ramci smlouvy s Immediate produkoval Erikovi par bluesovych kousku - pisne jako "Double Crossin' Time" a "Telephone Blues".
Tihle dva meli stejnou krevni skupinu a casto s polu jamovali, kdyz nasli spolecnou chvili volna mezi nahravanim. Jednoho vecera u Jimmyho doma spolu hrali cele hodiny, predavali si navzajem energii, vzruseni tim, jak se jejich talenty navzajem umocnovali. Jimmy dokonce cas tohodle jamovani nahral na primitivni dvoustopy magnetofon.
    V takovych chvilich si Jimmy uvedomoval, ze muze hudebnimu svetu nabidnout vic, nez hrani mezi ctyrmi zdmi studia. Poohlizel si i jinde a mel v umyslu hrat hudbu, jak se bude libit jemu samotnemu. Kdyz prisel k Yardbirds - a pozdeji kdyz zalozil Led Zeppelin - chtel mit vsechno co nejvic pod kontrolou.
    Jimmy se opet vratil na podium, tentokrate se skupinou The Yardbirds, ktera mela sve fanousky po cele anglii a dokonce prorazila i do USA. V teto kapele hral pred Pagem Eric Clapton a Jeff Beck. Jimmy v Yardbirds rychle postupoval, pres basu, doprovodnou kytaru az k solove kytare. Ale dny skupiny se chylily ke svemu konci. I presto se Jimmy dokazal na kazde vystoupeni skvele pripravit a koncentrovat. Posledni vystoupeni Yardbirds se odehralo 5. cervna 1968 na automobilovem zavodisti na periferii mesta Montgomery v Alabame. Hrali na provizornim podiu, tvorenem dvema desetimetrovymi privesy. Fanousci zaplnili prostor od kraje spinave zavodni drahy az k privesum a byli toho vecera obzvlast nadseni. Jimmyho stvalo, ze kapela konci, podle nej stacilo zachovat trochu nadseni a mohli hrat dalsi roky.
    Jimmy zacal hned po zaniku Yardbirds planovat budoucnost. Byli zde jeste nesplnene zavazky, ktere po sobe zanechali Yardbirds, a ktere bylo treba dodrzet.
Skandinavske turne melo hned nasledovat. To znamenalo sestavit novou kapelu - Jimmymu se hlavou honil nazev New Yardbirds - ktera by vyjela na snuru a odehrala zbyle koncerty. A tak byl Jimmy na sklonku leta 1968 postaven pred ukol dat dohromady novou skupinu. Cim vice o tom premital, tim uchvatnejsi moznosti se mu rysovaly. Jimmy stravil o samote doma v Pangbourne mnoho bezesnych noci a premital, koho prizvat do nove kapely, sepisoval jmena, pridaval muizikanty na seznam a zase je skrtal, zkousel si predtavit, jak by skupina vypadala v te ktere sestave. Bral to cele prilis vazne.
    John Entwistle, Keith Moon, Jeff Beck ... B.J. Wilson a Nicky Hopkins ... ti vsichni byli na seznamu Jimmyho favoritu, stejne jako Steve Marriott a Steve Winwood, oba hzavi kandidati na post soloveho zpevaka. Nakonec vsak zadny z oslovenych muzikantu nemel zajem z ruznych duvodu a tak musel Jimmy sahnout jinam - po novych neznamych muzikantech.
    Terry Reid doporucil Jimmymu mladeho zpevaka, kery zpival s kapelou Hobbstweedle. Page navstivil jejich koncert v pedagogicke skole nedaleko Birminghamu, kde zpival pro publikum, ktere by se veslo do dodavkoveho volkswagenu a jeste by vnem zbylo misto. Jimmy citil, jak ho mrazi, kdyz Plant zpiva a nabidl Plantovi post zpevaka v kapele. Planta tato nabidka prekvapila, ze ho oslovuje prave Page, muzikant z vrstev kam se snazil prodrasat. Nevahal ani na okamzik a angazma prijal.
    Robert stratil slovo take za sveho kamarad Johna Bonhama, ketry bydlel nedaleko nej a cas od casu se vidavali. Hrali dokonce spolu v kapele Band Of Joy. Jimmy se na nej zajel podivat a jakmile ho videl bubnovat, chtel ho okamzite do sve kapely. Bonzo ovsem nebyl z nabidky tak nadseny jako Robert a chtel zustat tam kde je. Nakonec ho Jimmy a Robert presvedcili aby presel knim.
    Mezitim se o Jimmyho snaze sestavit novou kapelu doslechl John Paul, ktery se prave poohlizel po prilezitosti, ktera by mu umoznila alespon na cas zanechat studiove prace. Zavolal proto Jimmymu s tim, ze jakoby nahodou zavede rec na novou kapelu. Kdyz se rozhovor chili ke konci, rekl John svemu staremu spoluhraci z nahravaciho studia: "Dej mi vedet, kdybys potreboval basaka." O par dni to Jimmy udelal. Tak vznikl Jimmyho zivotni projekt - kapela Led Zeppelin.

© Led-Zeppelin.wz.cz
led-zeppelin@post.cz